Malowanie ikony dla mnie to nadal fascynacja, to jak przejscie do drugiego wymiaru rzeczywistosci, odkrywanie tajemnicy....
Potrzeba nie tylko umiejetnosci malowania ale tez duzo cierpliwosci, i wewnetrznego spokoju by calkowicie oddac sie pisaniu ikony.
Caly proces tworczy to mnostwo czynnosci wykonywanych w odpowiedniej kolejnosci...
- przygotowanie drewna (ciecie, suszenie, szlifowanie...itd)
- wielokrotne gruntowanie
- wykonanie i naniesienie rysunku na przygotowana deske
- zlocenie (platkami szlagmetalu, lub platkami zlota , srebra)
- pokrywanie w wielu warstwach kolorem
- wykanczanie twarzy, szat , przyrody i elementow architektury z wielka precyzja w detalach
- wykonanie napisow i werniksu koncowego
Pisanie ikony to zmudna praca trwajaca czasami miesiacami , to jak odmawianie dlugiej litanii - niekonczaca sie modlitwa...
cyt: "Modlitwa to nie pacierze .., bo te sie koncza. Modlitwa jest jak praca serca, jak oddech, jak kontakt dziecka z matka i matki z dzieckiem, jak kontakt z przyjacielem... czynnosc a zarazem przestrzen wypelniona obecnoscia drugiej osoby..."
frg. z ksiazki "Czekajac na przyjscie Jezusa"
Swoje ikony wykonuje w roznych technikach w zaleznosci od zamowien lub wielkosci ikony. Oprocz znanej techniki. malowania tempera - ikony mozna malowac w technice olejnej lub farbami akrylowymi, do kazdej z tych technik w odpowiedni sposob przygotowuje i gruntuje drewno a na koniec uzywam podchodzacych do uzytych farb werniksow czyli lakierow koncowych. Swoje doswiadczenia malarskie i warsztat pracy opieram na nauce i praktykach odbytych w ciogu 6 lat studiow na Akademii w Moskwie i ponad 15 lat pracy tworczej. Odnosi sie to nie tylko do malowania ikon ale tez techniki - fresku, mozaiki, witraza i malarstwa olejnego. Calosciowo malarstwo monumentalne - a w szczegolnosci - sakralne - ktore jest moja domena - to tez konkretna wiedza historyczna. Znajomosc histirii sztuki ulatwia mi prace i podnosi kwalifikacje. Przed wykonaniem zamowienia ikony czy obrazu, zapoznaje sie z jej historia. Jesli to portret swietego - zapoznaje sie z jego zyciorysem., zbieram mnostwo materialow historycznych pisanych i reprodukcji zwracajac uwage na jego zaslugi, detale twarzy, ubioru itd. Staram sie odniesc do starych wzorow kanonicznych i biorac je pod uwage wykonuje na swoj szkic czasami kilka projektow. Kazda moja ikona jest indywidualna. Czasami wykonuje kopie ikon i obrazow ale najczesciej maluje konkretne zamowienia dla kosciolow i osob prywatnych. Obecnie wiekszosc ikon wykonuje dla Muzeum przy Katolickim Centrum Kultury i Informacji - Telewizji Tele Lumiere - Noursat w Libanie, to jedyna katolicka - arabska telewizja na calym swiecie... Z biegiem lat powieksza sie moj dorobek tworczy. Moje prace mozna spotkac w kosciolach i prywatnych kolekcjach glownie w Libanie, Polsce a takze we Francji i USA...
Potrzeba nie tylko umiejetnosci malowania ale tez duzo cierpliwosci, i wewnetrznego spokoju by calkowicie oddac sie pisaniu ikony.
Caly proces tworczy to mnostwo czynnosci wykonywanych w odpowiedniej kolejnosci...
- przygotowanie drewna (ciecie, suszenie, szlifowanie...itd)
- wielokrotne gruntowanie
- wykonanie i naniesienie rysunku na przygotowana deske
- zlocenie (platkami szlagmetalu, lub platkami zlota , srebra)
- pokrywanie w wielu warstwach kolorem
- wykanczanie twarzy, szat , przyrody i elementow architektury z wielka precyzja w detalach
- wykonanie napisow i werniksu koncowego
Pisanie ikony to zmudna praca trwajaca czasami miesiacami , to jak odmawianie dlugiej litanii - niekonczaca sie modlitwa...
cyt: "Modlitwa to nie pacierze .., bo te sie koncza. Modlitwa jest jak praca serca, jak oddech, jak kontakt dziecka z matka i matki z dzieckiem, jak kontakt z przyjacielem... czynnosc a zarazem przestrzen wypelniona obecnoscia drugiej osoby..."
frg. z ksiazki "Czekajac na przyjscie Jezusa"
Swoje ikony wykonuje w roznych technikach w zaleznosci od zamowien lub wielkosci ikony. Oprocz znanej techniki. malowania tempera - ikony mozna malowac w technice olejnej lub farbami akrylowymi, do kazdej z tych technik w odpowiedni sposob przygotowuje i gruntuje drewno a na koniec uzywam podchodzacych do uzytych farb werniksow czyli lakierow koncowych. Swoje doswiadczenia malarskie i warsztat pracy opieram na nauce i praktykach odbytych w ciogu 6 lat studiow na Akademii w Moskwie i ponad 15 lat pracy tworczej. Odnosi sie to nie tylko do malowania ikon ale tez techniki - fresku, mozaiki, witraza i malarstwa olejnego. Calosciowo malarstwo monumentalne - a w szczegolnosci - sakralne - ktore jest moja domena - to tez konkretna wiedza historyczna. Znajomosc histirii sztuki ulatwia mi prace i podnosi kwalifikacje. Przed wykonaniem zamowienia ikony czy obrazu, zapoznaje sie z jej historia. Jesli to portret swietego - zapoznaje sie z jego zyciorysem., zbieram mnostwo materialow historycznych pisanych i reprodukcji zwracajac uwage na jego zaslugi, detale twarzy, ubioru itd. Staram sie odniesc do starych wzorow kanonicznych i biorac je pod uwage wykonuje na swoj szkic czasami kilka projektow. Kazda moja ikona jest indywidualna. Czasami wykonuje kopie ikon i obrazow ale najczesciej maluje konkretne zamowienia dla kosciolow i osob prywatnych. Obecnie wiekszosc ikon wykonuje dla Muzeum przy Katolickim Centrum Kultury i Informacji - Telewizji Tele Lumiere - Noursat w Libanie, to jedyna katolicka - arabska telewizja na calym swiecie... Z biegiem lat powieksza sie moj dorobek tworczy. Moje prace mozna spotkac w kosciolach i prywatnych kolekcjach glownie w Libanie, Polsce a takze we Francji i USA...
1 komentarz:
Podziwiam konsekwencję w tworzeniu i przygotowanie do danego dzieła. W dzisiejszych czasach już coraz mniej jest artystów podchodzących do swojej pracy w taki sposób. Pozdrawiam serdecznie z Polski .
Lucyna
Prześlij komentarz